The BIBLE according to Mrs Murphy…

Posted on mars 23, 2011

0


Nu ni!!!!!!! Nu får jag ÄNTLIGEN visa lite sidor ur den nya bibeln som kommer ut i handeln i början på maj! HURRA! Var och kollade det sista provtrycket precis och Halleluja it looks good!!!!!

Hela samarbetet runt bibeln är gjort tillsammans med Fredrik Beverhjelm och Rickard Bonnevier samt Verbum Förlag. Fredrik och Rickard jobbar med konfirmander och denna bibel är framtagen just som en konfirmandbibel. Dvs den är formgiven på ett rätt speciellt sätt… Det är där jag kommer in i bilden…

Inledningsvis finns ett speciellt kapitel om hur man skall närma sig bibeln och texterna och referenser till dagens populärkultur med topplistor, musik, film, serier m.m…

Varje bibelbok i bibeln (77 st) inleds sedan med in filmaffisch för att summera vad just den bibelboken handlar om… (ja jag gjorde dessa 77 filmaffischer på drygt en månad! Hurra för mig).

Trotts all denna ”extra formgivning” så är det ändå inne i självaste bibeltexten som vi hittar det mest intressanta… understrykningar, inringningar, film- och musikreferenser… Allt detta för att underlätta för läsaren att ta till sig materialet och kunna referera till dagens samhälle. Och för att uppmana att konfirmanderna skall klottra och skriva själva i boken…

… jag tycker att det vore dags för den där helgonstatusen snart… eller vad säger ni…? Vem är det man ringer då…?

Call me Murphy… Saint Murphy!  ;o)
xoxo

Posted in: Okategoriserade